Dieta corectă. Cum ar trebui să arate o porție echilibrată?

Untitled collage - 2020-06-15T152945.070

 

Dieta corectă. Cum ar trebui să arate o porție echilibrată? 

A venit vara și tot mai multe dintre noi vor să scape de kilogramele acumulate în perioada în care am fost nevoite să stăm în casă. Dr. Anca Pop, lector universitar, Universitatea de Medicină și Farmacie Carol Davila, ne spune scurt și la obiect cum ar trebui să arate o porție echilibrată.

50% glucide din care 2/3 lente (din amidonoase cu fibre – cereale integrale, leguminoase), 1/3 glucide rapide din fructe, 20% proteine – de origine vegetala (legume boabe – mazare, naut, fasole, soia, chia, ciuperci) si animala – peste, carne de pui (netratata) curcan, vita, rata, si mai rar porc, oaieș

Lipide – 30% din care minim 1/3 nesaturate (lichide, de origine vegetala) si bogate in acizi grasi – esentiali – polinesaturati (AGPN sau PUFA) omega 3 – din peste si seminte de cereale – in, canepa, chia – recomandat 1000 mg/zi pentru sanatate cardiovasculara si neurovasculara.

Vitaminele si mineralele se pot aduce in cantitate corecta prin alimentatia corecta. Daca banuiti ca nu aduceti un aport corect de nutrienti noncalorigeni (vitamine minerale) se poate apela la nutritionist sau medicul de familie sau chiar la un medic specialist de nutritie – pentru a doza aceste vitamine in sange si daca este cazul a se suplimenta cu vitamine si minerale de buna calitate.

In principiu vegetalele si fructele proaspete trebuie sa primeze in alimentatie, carnea procesata in moduri sanatoase (fierbere, la cuptor, gratar, posat – nu prajite in ulei – si aici recomand gatirea lenta (slow cook).